Gör din egen glögg!



Detta behöver du:
Några flaskor

5 liter svagdricka

5 skivade råa potatisar

1 pkt bakjäst

1 påse nejlikor

1 påse kardemummakärnor

1 bit färsk skalad ingefära ca 5 cm

1 kanelstång

1-2 pkt russin (2 pkt=500gr)

2,5 kg socker


Såhär ska du göra:

Blanda allt i en tiolitershink
(rör gärna ut jästen i lite svagdricka innan du blandar i den),
 
täck med plastfolie som du gör små hål i - och låt brygden stå i lugn och ro i rumstemperatur, minst tre veckor, gärna sex. Tappa sen upp på flaskor med hjälp av en hävert. Har du ingen hävert kan du sila och hälla över på petflaskor som du häller av ett par veckor senare.
Var hursomhelst jävligt noga med att inte få med bottensatsen (urk).

Värm och njut.



Kommentarer
Postat av: lian

du få stå för glöggen, ja fixar likören istället. så kan vi se vilken som är godast. hehe.

2008-10-29 @ 10:53:38
URL: http://jagochkidsen.blogg.se/
Postat av: fia

var inte det där den där superstarka glöggen som man blev full bara genom att lukta på? hehe



jag köpte pepparkakor igår och insåg att jag nog längtar till jul också!

2008-10-29 @ 11:39:52
Postat av: Maija

Hrppppmmmhhhhhosthost!!

Är det månne fader Bergström som är denna glöggs upphovsman??? Jag minns ett fruktvin årgång 80/81 (raketblandning helt klart!) som gick direkt ner i knäna och sen i överljudsfart till hjärnkontoret... det var bara att krypa hem till Ålsta... medelst hasning...

2008-10-29 @ 18:36:22
URL: http://tantelin.livejournal.com/
Postat av: Byssan

Du gör påriktigt den här julbloggen??

Jag är helt allvarligt lite för dig den här tiden på året!!!

2008-10-30 @ 12:20:59
Postat av: fia

ahahahahahahhahhahahaha underbart. Jag vill ha glögg och lussekatter när jag kommer på julfika- och har du inte det så får du banne mig baka!

2009-09-29 @ 20:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0